Συνέντευξη τύπου για το νομοσχέδιο απελευθέρωσης των ταχυδρομικών υπηρεσιών

08/12/2011

Το σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών που περιλαμβάνει και το πλαίσιο αδειοδότησης των κεραιών κινητής τηλεφωνίας παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Μάκης Βορίδης. Στην παρουσίαση συμμετείχε ο υφυπουργός κ. Γιάννης Μαγκριώτης, καθώς και ο Γενικός Γραμματέας Επικοινωνιών κ. Σωκράτης Κάτσικας.

Τα βασικά σημεία της συνέντευξης τύπου είναι τα ακόλουθα:

Σχέδιο νόμου απελευθέρωσης των ταχυδρομικών υπηρεσιών

«Πρόκειται για την πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία, η οποία αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και επομένως προχωρά προς το Υπουργικό Συμβούλιο. Η νομοθετική πρωτοβουλία αυτή αφορά τη ρύθμιση της ταχυδρομικής αγοράς. Στην πραγματικότητα ενσωματώνει Κοινοτική Οδηγία με την οποία απελευθερώνεται η ταχυδρομική υπηρεσία, αλλά ταυτόχρονα υλοποιεί και μια από τις πρώτες δεσμεύσεις η οποία είχε υποβληθεί ήδη στο επίπεδο των προγραμματικών δηλώσεων, για ένα νέο πλαίσιο αδειοδότησης των κεραιών κινητής τηλεφωνίας, προκειμένου να απεμπλακούμε από την πολύ μεγάλη και χρονοβόρα διαδικασία αδειοδότησης και να ενισχυθεί στο σημείο αυτό και η επιχειρηματικότητα και να διευκολυνθούν οι επενδύσεις των συγκεκριμένων εταιρειών στην Ελλάδα.

Το νομοσχέδιο αυτό δεν έχει τη δική μου πατρότητα. Ήταν έτοιμο και είχε δουλευτεί στο Υπουργείο πριν από εμένα και απλώς κάναμε μικρές παρεμβάσεις με τον κ. Γενικό (Σ. Κάτσικα) ο οποίος είχε δουλέψει ιδιαιτέρως το νομοσχέδιο αυτό. Δεν απελευθερώνεται σήμερα η ταχυδρομική υπηρεσία, ούτε απελευθερώνεται με το νομοσχέδιο αυτό. Η ταχυδρομική υπηρεσία θα απελευθερωθεί 1/1/2013, δηλαδή σε ένα χρόνο. Εδώ όμως υπάρχει ήδη το προπαρασκευαστικό πλαίσιο μέσα από το οποίο γίνεται η μετάβαση ώστε πράγματι την 1/1/2013 να είμαστε έτοιμοι για την απελευθέρωση αυτής της ταχυδρομικής υπηρεσίας. Ταυτόχρονα ρυθμίζει αρκετά σύνθετα ζητήματα που αφορούν τη διασφάλιση της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας. Η καθολική ταχυδρομική υπηρεσία στην πραγματικότητα είναι η διασφάλιση τού ότι όποιος θέλει, όποτε θέλει, θα μπορεί να στέλνει το γράμμα του εκεί που νομίζει. Φορέας αυτής της καθολικής υπηρεσίας ορίζονται τα ΕΛΤΑ (τα Ελληνικά Ταχυδρομεία).

Αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει ένα τμήμα μιας ταχυδρομικής υπηρεσίας που δεν ενδιαφέρει εμπορικά γιατί είναι πολύ μικρό και κοστοβόρο. Επομένως αν το αφήναμε χωρίς την καθολική υπηρεσία, θα υπήρχε ένα τμήμα το οποίο δεν θα εξυπηρετείτο γιατί δεν ενδιαφέρει τις εταιρείες. Υπάρχει ένας πάροχος καθολικής υπηρεσίας και αυτός είναι τα ΕΛΤΑ που συνεχίζουν να λειτουργούν με τον τρόπο που ξέρουμε. Ταυτόχρονα όμως στην παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών θα μπουν και εταιρείες οι οποίες θα παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες, όπως θα το κρίνουν σύμφωνα με τους κανόνες της αγοράς.

Το κόστος όμως της παροχής της καθολικής υπηρεσίας κάπως πρέπει να επιμεριστεί. Διότι αλλιώς θα βλάπταμε τα ΕΛΤΑ, τα οποία θα ήταν υποχρεωμένα να παρέχουν καθολική υπηρεσία και ταυτόχρονα θα ανταγωνίζονταν στα εμπορικά κομμάτια, με όρους αγοράς.

Εδώ γίνονται τέτοιου είδους ρυθμίσεις και σταθμίσεις όπως έχει γίνει και με άλλες απελευθερωμένες αγορές, όπως πια ρυθμίζονται τα πράγματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ρυθμιστής αυτών των σχέσεων ορίζεται η ΕΕΤΤ. Εδώ οφείλω επίσης να ευχαριστήσω την ΕΕΤΤ τον Πρόεδρό της Λεωνίδα Κανέλλο, τα στελέχη της, για τη συμβολή τους στη διαμόρφωση αυτού του νομοσχεδίου και για παρεμβάσεις οι οποίες γίνονται ακόμη και μετά την σύνταξη αυτού του νομοσχεδίου και που θα τις αξιολογήσουμε καθώς θα προχωρά το νομοσχέδιο στη Βουλή».

Πλαίσιο αδειοδότησης των κεραιών κινητής τηλεφωνίας

«Επίσης ρυθμίζουμε το θέμα των κεραιών κινητής τηλεφωνίας. Αυτή τη στιγμή για να υπάρξει μία κεραία, με βάση το αδειοδοτικό πλαίσιο το οποίο έχουμε, χρειάζονται τουλάχιστον 3 χρόνια.

Το γεγονός αυτό έχει δημιουργήσει μια πολύ σοβαρή ανάσχεση στις επενδύσεις στο συγκεκριμένο τομέα και εμείς ενώ διατηρούμε τον αδειοδοτικό μηχανισμό –το τονίζω αυτό – σίγουρα δεν πειράζουμε τίποτε ως προς το ουσιαστικό μέρος – δηλαδή τα όρια των εκπομπών, τις προϋποθέσεις, τα περιβαλλοντικά. Αυτά μένουν ακριβώς ως έχουν. Φτιάχνουμε όμως στην ΕΕΤΤ ένα ηλεκτρονικό σύστημα καταθέσεως των δικαιολογητικών αυτών που απαιτούνται και ταυτόχρονα διαμορφώνουμε μια υποχρέωση στις Υπηρεσίες να μας απαντήσουν ως προς την ουσία των αιτημάτων.
Υποβάλλεται δηλαδή ένας φάκελος ηλεκτρονικά και ως προς την ουσία των αιτημάτων οι διάφορες εμπλεκόμενες Υπηρεσίες έχουν μια υποχρέωση να απαντήσουν αρνητικά ή θετικά εντός του τετραμήνου. Εάν δεν έχουν κατορθώσει εντός τετραμήνου να απαντήσουν οι Υπηρεσίες, τότε χορηγείται ένα πιστοποιητικό πληρότητας φακέλου, με το οποίο οι εταιρείες μπορούν να προχωρήσουν.

Εάν διαπιστωθεί ελάττωμα στην πορεία, τότε αυτόματα παύει η ύπαρξη αυτού του πιστοποιητικού και φυσικά υπάρχει αρνητική απάντηση ως προς την αδειοδότησή τους. Εάν όμως τα πράγματα εξελιχθούν θετικά σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή τότε λαμβάνουν την άδειά τους κανονικά. Ταυτόχρονα δημιουργείται και ένας ηλεκτρονικός χάρτης όπου απεικονίζονται όλα τα σημεία στα οποία υπάρχουν κεραίες και με αυτό τον τρόπο μπορεί ο καθένας να ελέγξει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες πρόκειται να εγκατασταθεί αυτή η κεραία. Δίνουμε μια μεταβατικότητα δύο ετών σε ήδη λειτουργούσες κεραίες, λέγοντας όμως ταυτόχρονα ότι οποιαδήποτε μορφή καταγγελίας εξετάζεται και σε περίπτωση που κριθεί βάσιμη αυτόματα δεν υπάρχει η χορήγηση αυτής της μεταβατικής προθεσμίας.

Προτεραιότητες
Με την ευκαιρία αυτής της πρώτης μας συνάντησης κι επαφής, επιτρέψτε μου να πω ότι έχει διαμορφωθεί μια αρκετά εκτεταμένη ατζέντα θεμάτων που αφορά στο Υπουργείο και τα οποία είναι αυτή τη στιγμή ανοιχτά και τρέχουν. Εκείνο που μπορώ να πω είναι ότι η προτεραιότητα είναι οι μεγάλοι οδικοί άξονες και το πώς θα απεμπλακούμε και πώς θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε στα έργα αυτά. Το θέμα των σταθμών του Μετρό και της σύμβασης της SIEMENS επίσης είναι μια μεγάλη προτεραιότητα η οποία θέλουμε να προχωρήσει.

Νοσοκομείο Χαλκίδας
Σήμερα υπέγραψα για να προχωρήσει το νοσοκομείο στη Χαλκίδα, μία πρωτοβουλία η οποία έχει γίνει σε συνεννόηση με τον Ανδρέα Λοβέρδο και με το Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Δεσμεύτηκε ένα σημαντικό ποσό χρημάτων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων προκειμένου να προχωρήσει το νοσοκομείο στη Χαλκίδα.

Σήραγγα Καλλίδρομου
Χτες παρουσιάσαμε στη Βουλή τη σύμβαση της ΕΡΓΟΣΕ για να προχωρήσει η σήραγγα του Καλλίδρομου. Είναι μια σύμβαση 44 εκατομμυρίων ήταν και αυτή σταματημένη και εν πάση περιπτώσει προχώρησε.

Εφεδρεία
Για το ζήτημα της εφεδρείας, έχω αναπτύξει τις απόψεις μου και θεωρώ ότι θα υπάρξει, η εκτίμησή μου είναι – δε θέλω να δεσμεύσω κανέναν σε ο,τιδήποτε αφού όπως ξέρετε η νομοθετική πρωτοβουλία εδώ δεν είναι του Υπουργείου μας – ότι έχει κατανοηθεί το ζήτημα. Για μιαν ακόμη φορά να τονίσω ότι εγώ δεν έχω θέσει ένα γενικό ζήτημα εφεδρείας, έχω θέσει όμως ένα πραγματικό θέμα λειτουργικότητας των εταιρειών που παράγουν συγκοινωνιακό έργο αλλά και της ΥΠΑ.
Θεωρούμε ότι η εφαρμογή της εφεδρείας στους συγκεκριμένους τομείς θα δημιουργήσει μια πολύ συγκεκριμένη επίπτωση καθώς αφορά συγκεκριμένες ειδικότητες. Μ’ αυτή την έννοια το θέτω εγώ, με την έννοια των συγκεκριμένων ειδικοτήτων, δηλαδή ανθρώπων που πράγματι έχουν μια ειδικότητα και πράγματι δουλεύουν στην ειδικότητά τους αυτή. Οδηγοί, μηχανοδηγοί, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας κτλ. Άρα άνθρωποι οι οποίοι παράγουν συγκεκριμένο συγκοινωνιακό έργο. Αυτοί λοιπόν θα λείψουν, θα επηρεάσουν το συγκοινωνιακό έργο, αυτό θα έχει επίπτωση και στο κοινό αλλά θα έχει επίπτωση και στα εισιτήρια. Δε μπορείς να πουλάς εισιτήρια εάν δεν έχεις δρομολόγια, δε μπορείς να έχεις έσοδα από τις υπερπτήσεις, εάν στην πραγματικότητα διαμορφώσεις μια Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας η οποία δε θα έχει την επάρκεια που πρέπει να έχει. Θα κατευθυνθούν αλλού οι υπερπτήσεις και θα έχουμε σημαντική απώλεια εσόδων. Θεωρώ ότι στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξει κάποια παρέμβαση νομοθετική, για να λύσει το ζήτημα αυτό.

Απελευθέρωση των επαγγελμάτων
«Ό,τι αποτελεί δέσμευση της χώρας θα τηρηθεί, ταυτόχρονα όμως η εκτίμησή μου είναι ότι ανάμεσα σ’ ένα άκρο που λέει ότι οποιοσδήποτε παίρνει άδεια όποτε θέλει, όπου τη θέλει και σ’ ένα άλλο άκρο που λέει ότι κανένας δεν παίρνει άδεια ποτέ, υπάρχει ένα εύρος ρυθμιστικών δυνατοτήτων πάνω στο οποίο δουλεύουμε, υπάρχει μια πολλαπλή ανταλλαγή απόψεων σε διάφορα επίπεδα για το ζήτημα αυτό.
Είναι προφανές ότι ακούμε με πάρα πολλή προσοχή και το τί θέλουν οι εμπλεκόμενοι στις ρυθμίσεις αυτές, ακούμε όμως με πάρα πολλή προσοχή και σταθμίζουμε κριτήρια συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά, ακούμε με πάρα πολλή προσοχή επιχειρήματα τα οποία έχουν να κάνουν με το οικονομικό όφελος της απελευθέρωσης, επομένως είναι μια στάθμιση αν θέλετε η οποία θα γίνει, θα δούμε πώς ακριβώς θα καταλήξει, δουλεύουμε πάνω σ’ ένα σχέδιο νόμου αυτή τη στιγμή και τις συγκεκριμένες επιλογές που θα κάνουμε, θα σας τις ανακοινώσουμε όταν είμαστε έτοιμοι να τις κάνουμε. Απλώς αυτή τη στιγμή η στάθμιση είναι, αυτό επισημαίνω, κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή ιδεολογική τοποθέτηση, ότι είμαστε υπέρ της ελευθερίας ή είμαστε υπέρ του κλεισίματος, ή είμαστε υπέρ της προστασίας των συντεχνιών ή είμαστε υπέρ του ανοίγματος. Είναι μια πολύ πιο σύνθετη και πολύπλοκη στάθμιση και εισάγει κριτήρια, ξαναλέω, περιβαλλοντικά και συγκοινωνιακά, κριτήρια υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος, κριτήρια εξυπηρετήσεως των περιφερειακών και απομονωμένων και απομακρυσμένων περιοχών, επομένως είναι κριτήρια τα οποία πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν για να υπάρξει μια ολοκληρωμένη και κατά τη γνώμη μου ισορροπημένη τοποθέτηση στο ζήτημα αυτό».

Εκμετάλλευση χρυσού στη Θράκη
Έκανα μια συνάντηση σήμερα με τον Πρέσβη του Καναδά και μου έθεσε μια σειρά ζητημάτων, θα έλεγα το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι η επένδυση η οποία εκκρεμεί να γίνει στη Θράκη για το ζήτημα της εκμετάλλευσης του χρυσού. Αυτή είναι μια σημαντική επένδυση και θεωρώ ότι ένα από τα μεγάλα ζητήματα που πρέπει η Ελλάδα αυτή τη στιγμή να δείξει μέσα σε αυτή τη δύσκολη στιγμή και σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία είναι ότι είναι αποφασισμένη να προχωρά σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις σεβόμενη βεβαίως όλο το εσωτερικό της Δίκαιο, όλες τις νόμιμες διαδικασίες της, τηρώντας ευλαβικά ό,τι αφορά την προστασία του περιβάλλοντος αλλά ταυτόχρονα παίρνοντας αποφάσεις και μάλιστα fast track αποφάσεις, προκειμένου να επιταχύνουμε τις επενδύσεις. Εκεί είναι σημαντικό βεβαίως να εξελίσσεται και να αναπτύσσεται ο διάλογος με την κοινωνία, αλλά εξίσου σημαντικό είναι να λαμβάνονται και αποφάσεις πολιτικές. Το μήνυμα το οποίο πρέπει να στείλει η Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι ότι είναι αποφασισμένη να βαδίσει έναν δρόμο αναπτυξιακό, έναν δρόμο φιλικό στην επιχειρηματικότητα, ένα δρόμο φιλικό στις ξένες επενδύσεις. Θα σας έλεγα ότι αν είναι να τις ιεραρχήσουμε μέσα σε όλα τα πράγματα που έχουμε να κάνουμε αυτό το διάστημα, είναι πολύ σημαντικό να ιεραρχήσουμε πάρα πολύ ψηλά το ζήτημα των ξένων επενδύσεων.

Ερωτήσεις και απαντήσεις
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μιας και μιλάμε για την ταχυδρομική αγορά, στο κομμάτι της βραχυπρόθεσμης κυβέρνησης έτσι όπως είναι η κυβέρνηση Λουκά Παπαδήμου, εσείς σκέφτεστε να κάνετε κάτι σε ό,τι αφορά τα ΕΛΤΑ, δηλαδή ιδιωτικοποίηση ή κάτι τέτοιο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, το κομμάτι όπως ξέρετε των αποκρατικοποιήσεων, στην πραγματικότητα περνάει κυρίως μέσα από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ότι είναι δηλαδή ν’ αποκρατικοποιηθεί θ’ αποκρατικοποιηθεί από εκεί. Είναι προφανές, δεν αφορά το ΕΛΤΑ αυτό που θα σας πω τώρα, το θέτω σα μια γενική αρχή, είναι προφανές ότι η πρόθεσης της παρούσας κυβερνήσεως είναι να επιταχύνει τις αποκρατικοποιήσεις και νομίζω ότι αυτό αποτέλεσε μια ξεκάθαρη δήλωση χθες του Πρωθυπουργού, στον Προϋπολογισμό. Αλλά βεβαίως εδώ, και υπό μία έννοια τώρα εδώ εμπλεκόμαστε και εμείς, το τι αποκρατικοποιείται και το με ποιον τρόπο, και κάτω από ποιες προϋποθέσεις, αυτό προφανώς είναι μια μεγάλη και ανοιχτή συζήτηση. Να σας πω λοιπόν ένα απλό παράδειγμα. Μπορεί να πούμε ότι εκείνο το οποίο αποκρατικοποιείται ή μεταβιβάζεται προς αποκρατικοποίηση είναι ένα συγκεκριμένο ποσοστό μετοχών σε μια εταιρεία. Για να υπάρχει όμως ενδιαφέρον στην περαιτέρω πώληση, γιατί αντιλαμβάνεστε, αποκρατικοποίηση δεν είναι εάν μεταβιβάσουμε ένα ποσοστό στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, δεν έχει προχωρήσει επί της ουσίας τίποτε, απλώς μεταβιβάστηκε ένα ποσοστό στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της συζητήσεως είναι όταν πρέπει αυτό να φύγει από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων και να πάει στον ιδιώτη. Αυτό για να γίνει, θα πρέπει να βρεθούν οι συνθήκες οι οποίες να καθιστούν αυτή τη συγκεκριμένη προσφορά ελκυστική, σε μια αγορά η οποία έχει ύφεση και σε μια αγορά στην οποία δεν ξέρω ακριβώς ποιο είναι το επενδυτικό ενδιαφέρον. Ο τρόπος με τον οποίο αυτό γίνεται ελκυστικό, είναι προφανές ότι αποτελεί συντονισμένες δράσεις μέσα σ’ ένα ορισμένο πλαίσιο. Μπορεί ορισμένα πράγματα έτσι όπως είναι τώρα, αν τους τα παρουσιάσουμε, να μην είναι ελκυστικά, να θέλει κάποιος να κάνει την αποκρατικοποίηση, αλλά να μην υπάρχει κανένα απολύτως ενδιαφέρον. Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου που πρέπει ν’ αποφύγει η κυβέρνηση και αυτό το οποίο πρέπει να κάνει η κυβέρνηση είναι να διαμορφώσει λοιπόν πακέτα τέτοια, και αυτό θέλει εκτιμήσεις οι οποίες εισάγουν πιο περίπλοκα στοιχεία μέσα πάλι σ’ αυτή τη συζήτηση. εισάγουν στοιχεία του πώς διαμορφώνεις, ας το πω, προϋποθέσεις πώλησης. Άρα εκεί, προφανώς χρειάζεται μια συνεργασία του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων με το Υπουργείο και με τους φορείς, ακριβώς για να μπορέσουμε να επιτύχουμε το στόχο των αποκρατικοποιήσεων, και να επιτύχουμε καλύτερα τιμήματα, αλλά και κυρίως να υπάρξει ενδιαφέρον για κάτι τέτοιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η ερώτησή μου αφορά το κομμάτι των τηλεπικοινωνιών. Προφανώς θεσπίζεται αυτό που λέγαμε παλιά ότι σ’ ένα σημείο, δηλαδή στην ΕΕΤΤ, θα μπορεί να γίνεται η αδειοδότηση των κεραιών και μ’ αυτό τον τρόπο να επιταχύνεται η όλη διαδικασία. Το ερώτημά μου είναι το εξής και βέβαια καλό θα ήταν να το βλέπαμε. Η ΕΕΤΤ προικίζεται με τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να φτιάξει αυτό το σύστημα; Γιατί βλέπω ότι δίνετε ταυτόχρονα και δυο χρόνια μεταβατική περίοδο. Δηλαδή τι; Σε δυο χρόνια θα αρχίσει να λειτουργεί η ΕΕΤΤ και να μπορεί να πάρει πάνω της, ή βάζετε 500 Προεδρικά Διατάγματα ούτως ώστε θα πρέπει να υλοποιηθούν για να πάρουν το σήμα οι περιφέρειες ότι αν δεν απαντούν τι θα γίνεται και όλο αυτό το πράγμα; Δηλαδή αυτό το πράγμα θα γίνει ή το λέμε και μετά από δυο χρόνια θα ξαναέρθουμε να το ξαναπούμε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Έχετε πάρα πολύ δίκιο, νομίζω δε βάζουμε ιδιαίτερα Προεδρικά Διατάγματα αν θυμάμαι καλά, δεν έχουμε ιδιαίτερα Προεδρικά Διατάγματα. Η συνεννόηση που έχουμε δε με την ΕΕΤΤ είναι ότι η ΕΕΤΤ θα είναι έτοιμη να λειτουργήσει το συγκεκριμένο σύστημα, το λέμε «ΣΗΛΙΑ» αυτό το σύστημα. Το συγκεκριμένο σύστημα θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει μέσα στο επόμενο τετράμηνο ως εξάμηνο. Αυτό όμως είναι κάτι το οποίο, ξαναλέω, είναι η συνεννόηση που έχουμε με την ΕΕΤΤ. Θέλω απλώς να διαβεβαιώσω στο συγκεκριμένο θέμα ότι όλη αυτή η ρύθμιση έχει γίνει σε πάρα πολύ στενή συνεργασία και συνεννόηση με την ΕΕΤΤ. Και νομίζω ότι η ΕΕΤΤ είναι μια αρχή η οποία έχει δείξει σε πολύ μεγάλο βαθμό την επάρκειά της και την ικανότητά της. Άρα νομίζω ότι σοβαρά μπορούμε να πούμε ότι μέσα στο επόμενο εξάμηνο αυτό το σύστημα θα βρίσκεται σε λειτουργία. Τονίζω δε το εξής για να μην υπάρχει καμία παρανόηση. Αυτό το σύστημα αφορά τις κεραίες από δω και πέρα. Τις κεραίες τις οποίες δεν έχουν φτιαχτεί. Θα αδειοδοτούνται από δω και πέρα μ’ αυτό τον τρόπο. Για όσες είναι ήδη φτιαγμένες, εξακολουθεί να ισχύει η παλιά αδειοδοτική διαδικασία. Δεν τις πειράζουμε, δεν επηρεάζουν αυτό. Η μεταβατικότητα έχει να κάνει απλώς με το ότι ρυθμίζουμε το ζήτημα των παλαιών κεραιών και τους δίνουμε αυτό το χρόνο των 24 μηνών για να λάβουν τις άδειες. Αυτές που ήδη είναι σ’ εξέλιξη η αδειοδοτική τους διαδικασία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν υπάρχει παλιό και καινούργιο υπό μία έννοια. Το αδειοδοτικό καθεστώς παραμένει το ίδιο. Όλες οι άδειες είναι οι ίδιες, οι φορείς που εκδίδουν τις άδειες είναι οι ίδιοι. το μόνο καινούργιο που κάνουμε είναι ότι συγκεντρώνουμε για τις από δω και πέρα κεραίες, αυτές που δεν έχουν φτιαχτεί. Θέλει κάποιος να φτιάξει μια καινούργια κεραία, επειδή λοιπόν έχει σταματήσει τώρα, δε φτιάχνει κανείς καινούργια κεραία γιατί με το που θα φτιάξει την κεραία, αφού είναι τρία χρόνια η λειτουργία της, ουσιαστικά πηγαίνει κάποιος και του κάνει καταγγελία. Στην καταγγελία αυτή δεν εξετάζεται η ουσία της καταγγελίας, εξετάζεται το γεγονός ότι δεν έχει άδεια λειτουργίας, μπορεί να είναι απολύτως νόμιμος, αλλά αφού δεν έχει άδεια λειτουργίας, πάει στο δικαστήριο, του λέει, κύριε έχετε άδεια λειτουργίας; Δεν έχετε. Μάλιστα ποινή. Και τελειώνει η ιστορία εκεί. Εμείς τι λέμε; Όσες μεν λειτουργούν ήδη τους δίνουμε αυτούς τους 24 μήνες για να πάρουν την άδειά τους με το αδειοδοτικό καθεστώς που ξέρουμε. Σε αυτές όμως που είναι να φτιαχτούν και που σήμερα δεν φτιάχνονται ακριβώς γιατί υπάρχει αυτό το πρόβλημα. Τι λέμε; Καταθέτετε τα χαρτιά σας στο «ΣΗΛΙΑ» ηλεκτρονικά, σε τέσσερις μήνες έχουν υποχρέωση οι υπηρεσίες να μας πουν εάν είναι εντάξει τα πράγματα. Εάν δεν μας το πουν σε τέσσερις μήνες οι υπηρεσίες, σας χορηγούμε ένα πιστοποιητικό πληρότητας φακέλου με το οποίο λειτουργείτε και περιμένουμε πλέον την έκδοση της αδείας στο χρόνο που θα υπάρξει ανάλογα με τις γραφειοκρατικές δυνατότητες ας το πω που υπάρχουν. Αλλά έχουμε καλύψει το ζήτημα της νομιμότητας λειτουργίας υπό προσωρινή έννοια ας το πω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το «ΣΗΛΙΑ» όχι, αυτές θα πάνε με το παλιό γι’ αυτό τους δίνουμε δυο χρόνια. Αυτές όμως προσέξτε, κάποια διαδικασία αδειοδοτήσεων έχουν κινήσει μέχρι τώρα, έτσι; Δηλαδή έχουμε φάει κάποιο χρόνο, γι’ αυτό και τους δίνουμε τη μεταβατικότητα, γι’ αυτό τους δίνουμε τους 24 μήνες. Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι μία κεραία για να το καταστήσω σαφές έχει φτιαχτεί πριν από ένα χρόνο. Αυτός έχει καταθέσει φάκελο, έτσι; Πήγε τα διάφορα χαρτιά του δεξιά – αριστερά, όμως λειτουργεί «παράνομα» ο ήδη, δεν έχει άδεια λειτουργίας. Τι του λέμε αυτού; 24 μήνες μεταβατικότητα για να πάρεις την άδειά σου, άρα σε καλύπτω εσένα εν τω μεταξύ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχει προσωρινή άδεια πληρότητος πάλι;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, έχει μία –ας το πω- προσωρινή νομική κάλυψη μέχρι να εκδοθεί η άδειά του αυτού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι για τις υφιστάμενες.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό είναι για τις υφιστάμενες. Τώρα θέλει κάποιος να πάρει καινούργια, να φτιάξει μια κεραία, άρα να λύσουμε το ζήτημα της επένδυσης πια. Φτιάχνουμε το «ΣΗΛΙΑ», αυτός τώρα καταθέτει τα δικαιολογητικά του ηλεκτρονικά πια, αυτός μπαίνει στην καινούργια διαδικασία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό γίνεται με τις καινούργιες. Αυτοί που υπάρχουν, λειτουργούν;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακολουθούν την παλιά διαδικασία, μόνο που τους καλύπτουμε για δύο χρόνια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα θα έχουν σε δύο χρόνια άδεια;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η εκτίμηση είναι ότι σε δύο χρόνια θα έχουν πάρει, γιατί όσο και να βραδύνει αυτή η διαδικασία μέσα σε μία τριετία κάπως παίρνουν εν πάση περιπτώσει. Σε δύο χρόνια θα έχουν πάρει εάν έχουν τις ειδικές προϋποθέσεις. Εάν δεν έχουν πάρει, για ουσιαστικό λόγο δεν θα έχουν πάρει, γιατί κάτι δεν εκπληρώνεται, όχι όμως λόγω καθυστερήσεως έτσι. Αυτό λέμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) Άρα από την ψήφιση του νομοσχεδίου και μετά …. Βρίσκονται στα δικαστήρια τι θα γίνει μ’ αυτές; Προφανώς αναστέλλεται η οποιαδήποτε κατεδάφιση κεραίας για δυο χρόνια έτσι δεν είναι;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό, εμείς δεν μπορούμε να παρέμβουμε και δεν παρεμβαίνουμε στο ποινικό μέρος της διαδικασίας αυτής και στο διοικητικό μέρος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Προφανώς αλλά όταν αλλάζει όμως το πλαίσιο και λέτε εσείς ότι αναστέλλεται η όλη διαδικασία και τους δίνουμε χρόνο δύο χρόνια για να είναι εντάξει;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Από εδώ και πέρα όμως. Δεν μπορεί τώρα παραδείγματος χάρη να κινηθεί μια δίωξη. Η ήδη κινηθείσα δίωξη εμείς δεν την πειράζουμε, δεν την αναστέλλουμε, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι γι’ αυτό. Δεν έχουμε και αρμοδιότητα. Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι γι’ αυτό, ούτε και την διοικητική διαδικασία την σταματάμε. Λέμε όμως ότι τώρα αν κάποιος πήγαινε να πει, ότι δεν έχει γίνει κάτι καλά, από εδώ και πέρα τους δίνουμε αυτούς τους 24 μήνες. Αλλά για ήδη εκκρεμούσες διαδικασίες εμείς δεν μπορούμε να παρέμβουμε στο δικαστικό κομμάτι για μια σειρά από λόγους έτσι τους οποίους αντιλαμβάνεστε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όσον αφορά το κομμάτι του ελέγχου της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, υπάρχει κάποια συγκεκριμένη πρόβλεψη στο νόμο ή θα ισχύσει ό,τι ισχύει μέχρι τώρα; Γιατί παλιότερα υπήρχε ένας προσανατολισμός το να φτιαχτεί ένας φορέας, ο οποίος πανελλαδικά θα ελέγχει αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και δημιουργείται. Δημιουργείται στα πλαίσια της Εθνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας ένα πανελλαδικό δίκτυο συνεχούς μέτρησης και καταγραφής των επιπέδων ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας με την ονομασία «Εθνικό Παρατηρητήριο Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων».

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια και έχουμε και τον Γραμματέα ξανά πάλι κοντά μας μπορεί να μας πει τι γίνεται με το κομμάτι του “Finder to the Home”, δηλαδή έχει εγκαταλειφθεί αυτό το σχέδιο, διότι βλέπουμε την ΕΕΤΤ να δίνει το πράσινο φως στον ΟΤΕ για να αναπτύξει το VDSL, αλλά δεν ξέρουμε κάτι άλλο από το μέτωπο των οπτικών ινών.

Σ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ: Ξέρετε ότι το τεχνοοικονομικός σύμβουλος ο οποίος ξεκίνησε τη δουλειά του καλοκαίρι προχωράει κανονικά, έχει ήδη υποβάλει σημαντικά παραδοτέα τα δύο ή τρία πρώτα, τα οποία σχετίζονται με την έκταση του έργου εν πάση περιπτώσει και τα οποία θα βγουν και σε διαβούλευση σύντομα, δηλαδή μέσα στον επόμενο μήνα, κάπου εκεί. Τώρα πέφτουν και οι γιορτές μπορεί να πάμε λίγο μετά. Ασφαλώς και δεν έχει εγκαταλειφθεί. Φαίνεται ότι η συνέργεια που είχαμε πει την λέμε εδώ και καιρό δηλαδή με τα δίκτυα τα ΜΑΝ που υπάρχουν ήδη είναι πάρα πολύ θετική στην εξέλιξη του έργου για όλη τη φορά. Μπορώ να σας πω ότι με τα πρώτα αποτελέσματα αυτό το οποίο λέγαμε πάντα χωρίς να έχουμε επιστημονική και ποσοτική υποστήριξη, δηλαδή ότι το έργο όπως ήταν παλιά για να το πω λαϊκά, δεν έβγαινε, είναι γεγονός. Δηλαδή τώρα πια υπάρχει και η τεκμηρίωση, ότι δεν μπορούσε ένα τέτοιο έργο να είναι βιώσιμο, δεν ήταν βιώσιμο οικονομικά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οικονομικά;

Σ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ: Οικονομικά. Δηλαδή με όρους ιδιώτη επενδυτή το έργο όπως είχε σχεδιαστεί το 2008 εν πάση περιπτώσει, τον παλιό σχεδιασμό δεν θα ήταν βιώσιμο για κανέναν επενδυτή, γιατί έβγαζε μια περίοδο αποπληρωμής της επένδυσης της τάξης των 15-16 χρόνων ή και παραπάνω, πράγμα το οποίο πρακτικά όπως καταλαβαίνετε το καθιστά μη βιώσιμο. Εν πάση περιπτώσει αυτό δεν είναι τίποτα παραπάνω παρά μια αν θέλετε επιβεβαίωση κάποιων πραγμάτων που όλοι τα ξέραμε λίγο πολύ ποιοτικά. Εν πάση περιπτώσει προχωράει η υπόθεση του FTPH, δεν θα τη συσχέτιζα παρά μόνο θετικά με τις εξελίξεις για το VDSL, γιατί μην ξεχνάτε, προσέξτε πώς θα πάει όλη η υπόθεση έτσι; Το FTPH το κεντρικό αυτό έργο στην ουσία θα μπορεί να είναι βιώσιμο σε μεγάλα αστικά κέντρα, Αθήνα – Θεσσαλονίκη και σε περιοχές τέτοιων πόλεων. Κάνοντας την συνέργεια με τα ΜΑΝ μπορούμε να πάμε το FTPH και σε άλλες 68 πόλεις. Αυτό τι σημαίνει; Αφήνει ένα πολύ μεγάλο πεδίο πλέον ανοιχτό, το οποίο δεν θα καλύπτεται, δηλαδή δεν μπορεί να έχουμε σε 68 +2, 70 πόλεις στην Ελλάδα FTPH και όλες οι υπόλοιπες να είναι σε τεχνολογίες ADSL, τώρα σας πηγαίνω αρκετά χρόνια μετά, αλλά φανταστείτε πώς θα είναι η κατάσταση όταν θα σταθεροποιηθεί. Επομένως το να αρχίσει κανένας να κάνει και VDSL όπως κάνει ο ΟΤΕ ειδικά σε τέτοιες περιοχές οι οποίες δεν θα καλυφθούν άμεσα με το FTPH, δεν είναι κάτι το οποίο έρχεται σε σύγκρουση, δεν είναι ανταγωνιστικά αυτά με κανέναν τρόπο. Και η ΕΕΤΤ το μόνο το οποίο έχει κάνει είναι ότι πράγματι τήρησε αυτά τα οποία έλεγε από την αρχή ότι θα κάνει. Έλεγε ότι θα βγάλει κοστολογικό μοντέλο και από τη στιγμή που το κοστολογικό μοντέλο με τα στοιχεία ο ΟΤΕ είναι τέτοιο το οποίο να της επιτρέπει να δώσει την άδεια, θα την δώσει. Μην συγχέετε τη λειτουργία της ΕΕΤΤ ως ρυθμιστή σε σχέση με το VDSL με τα πλάνα για το FTPH, δεν υπάρχει καμία μα καμία, μα γι’ αυτό σας το λέω κι εγώ έτσι, εσείς το θέσατε πιο ανοιχτά, εγώ σας το λέω λιγάκι πιο στρογγυλεμένα ότι τέτοιο θέμα δεν υφίσταται τουλάχιστον στο βαθμό που το ξέρω εγώ. Από εκεί και πέρα τώρα δεν μπορώ να μιλήσω για άλλο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, ήθελα να ρωτήσω να επιστρέψω λίγο στις κεραίες. Διασφαλίζετε και με ποιον τρόπο, ότι μετά τη χορήγηση αυτού του πιστοποιητικού θα συνεχίζεται ο έλεγχος του φακέλου; Γιατί ένα θέμα καταγγελίας και εγώ δεν δω την κεραία που είναι απέναντι στην καμινάδα και ποτέ δεν θα ξέρω να κάνω καταγγελία, αλλά μπορεί να φοβάμαι ότι η ακτινοβολία θα μου έρχεται και εγώ δεν θα ξέρω τίποτα. Δηλαδή αυτό το πράγμα πώς διασφαλίζεται, διότι αν έρθει ένα κύμα αιτημάτων από τις εταιρείες πρακτικά απλώς περιμένουν να πάρουν το πιστοποιητικό και προχωρούν. Πώς διασφαλίζεται ο πληθυσμός;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως διασφαλίζεται και σήμερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα δεν διασφαλίζεται.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλω να πω ότι η διαδικασία, αυτό δηλαδή πρέπει να καταστεί σαφές, δεν πειράζουμε τη διαδικασία αδειοδοτήσεων, ό,τι ισχύει σήμερα, όχι μπορεί να μου πείτε ότι εσείς δεν είστε ικανοποιημένος …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα μπορεί να κατέβει κάποια κεραία όμως αν δεν είναι νόμος.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και τώρα μπορεί να κατέβει και τώρα. Και μάλιστα εδώ υπάρχει και κάτι επιπρόσθετο. Αυτές, κάτι κρυμμένες κεραίες τις ξέρετε που έχουν κάτι που τα βάζουν μέσα κλπ. και δεν λένε, προσέξτε το αυτό δεν γίνεται πια, διότι πλέον όλες αυτές θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο. Θα μπαίνετε λοιπόν εσείς στο διαδίκτυο από το σπίτι σας και θα κοιτάτε, έχει στο απέναντι σημείο κεραία; Άρα λοιπόν ό,τι διαδικασία καταγγελίας θέλετε να κάνετε εσείς που σας ενδιαφέρει γιατί ανησυχείτε για κάποιο θέμα, όχι μόνο έχετε κάτι, έχετε κάτι πρόσθετο τώρα. Έχετε τη θέση της κεραίας και ταυτόχρονα ό,τι δικαιώματα είχατε και μέχρι χθες ακριβώς. Δεν αλλάζει τίποτα απολύτως.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η καταγγελία θα γίνεται στη ΕΕΤΤ;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προσέξτε, εκείνο το οποίο αλλάζει και το οποίο καλώς αλλάζει, είναι ότι δεν μένουμε στο τυπικό του αν κάποιος έχει άδεια λειτουργίας ή δεν έχει, που είναι ένα τυπικό κριτήριο γιατί απλώς καθυστερεί να του εκδώσει την άδεια λειτουργίας τρία χρόνια το Ελληνικό Δημόσιο. Αυτό αλλάζει. Του λέμε λοιπόν ότι, εκτός κι αν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος, εκπέμπεις πολύ, δεν είσαι βαλμένος καλά, δεν έχεις τηρήσει κάποια συγκεκριμένη διάταξη κλπ, ουσιαστικός όμως λόγος. Όχι ο τυπικός λόγος «δεν έχεις άδεια λειτουργίας». Αυτό είναι που αλλάζει με το πιστοποιητικό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει ένα μέγιστο διάστημα 4 μηνών και μετά από αυτό θα μπορούν να πάρουν την άδεια. Δεν δεσμεύετε ταυτόχρονα τις υπηρεσίες να εξετάσουν στο ίδιο διάστημα τουλάχιστον τις όποιες ενστάσεις υπάρχουν για την έγκριση ή μη της αδειοδότησης.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, ξαναλέω. Αν λέτε αν προβαίνουμε με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου και τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία σε μία συνολική αναμόρφωση του διοικητικού τομέα, δεν το κάνουμε αυτό. Επομένως να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Δεν παρεμβαίνουμε στην παθογένεια της δημοσίας διοικήσεως υπό την έννοια του να ανατρέψουμε αυτή την παθογένεια. Αυτό είναι μία μεγαλύτερη συζήτηση και στην οποία, να το πω διαφορετικά, δε νομίζω το Υπουργείο Υποδομών έχει και δυνατότητα να παρέμβει. Δηλαδή παραδείγματος χάρη τι να κάνει το Υπουργείο Υποδομών για την περιφέρεια και το πόσο γρήγορα ή αργά εκδίδει άδειες. Τι να κάνει παραδείγματος χάρη το Υπουργείο Υποδομών για την Πολεοδομία και με τον τρόπο που ελέγχει τις πολεοδομικές παραβάσεις ή όχι;

Σ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ: Να συμπληρώσω. Ίσως για να γίνει πιο κατανοητό αυτό, γιατί έχει απόλυτο δίκιο ο Υπουργός που λέει ότι επί της ουσίας δεν έχουμε πρόβλημα. Έχουμε πρόβλημα τύπου. Γιατί είναι παράνομες όλες αυτές οι κεραίες οι οποίες είναι; Στην Ελλάδα ξέρετε ότι απαιτούνται για να βγάλεις μια άδεια για κεραία χρειάζονται 9 επιμέρους άδειες. Μπορεί και 11 αν είστε σε αρχαιολογικό χώρο ή κοντά σε αιγιαλό. Η αμέσως επόμενη χώρα από άποψη πλήθους αδειών επιμέρους που απαιτούνται, αν δεν κάνω λάθος, είναι η Βουλγαρία που έχει 4 και όλες οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν 1 έως 2. Αυτό γιατί για να βάλεις μια κεραία και τίποτε άλλο. Γιατί είναι παράνομες. Ποιο θα θεωρούσατε – και απ’ ό,τι βλέπω και όλη η κουβέντα εκεί περιστρέφεται – ως το βασικό πράγμα το οποίο θα πρέπει μια κεραία να πληροί για να μπορεί να είναι νόμιμη; Φαντάζομαι η υγεία του πληθυσμού, τα επίπεδα ακτινοβολίας. Το ξέρετε ότι από όλες αυτές τις κεραίες, οι οποίες είναι παράνομες τυπικά, δεν υπάρχει ούτε μία που να έχει πρόβλημα με την ακτινοβολία γιατί απλούστατα την άδεια από την Εθνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας που πιστοποιεί ότι είναι μέσα στα πλαίσια των ορίων της προβλεπόμενης από τη νομοθεσία ακτινοβολίας, τις έχουμε σχεδόν όλες αυτές. Ξέρετε τι λείπει; Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων η οποία δίνεται από τις περιφέρειες και η οποία φυσικά ουδεμία σχέση έχει με τα επίπεδα της ακτινοβολίας. Έχει μία σχέση τελείως τυπική. Δηλαδή τι κάνει η περιφέρεια; Παίρνει την απόφαση της ΕΕΑΕ που λέει ότι η ακτινοβολία είναι όπως πρέπει να είναι, αλλά κοιτάζει και μερικά ακόμα πράγματα τα οποία έχουν να κάνουν με την επίδραση της κεραίας στα υπόγεια νερά, στα δέντρα, στα έτσι, στα αλλιώς και στα αλλιώτικα, τα οποία συνήθως είναι copy paste, από τη μια μελέτη στην άλλη, γιατί δεν μπορεί να περιμένει κανένας μεγάλη διαφοροποίηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

Σ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ: Τώρα το καλοκαίρι άλλαξε. Όταν κάναμε αυτή την παρέμβαση δεν είχε αλλάξει ακόμα, και πολύ καλά έκανε και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και το άλλαξε και το έχει απλοποιήσει και αυτό. Αλλά ξαναλέω, η ουσία νομίζω πως είναι οι επιπτώσεις στην υγεία, και οι επιπτώσεις στην υγεία έτσι κι αλλιώς ελέγχονταν και ελέγχονται από την Εθνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, η οποία πιστοποιεί ότι τα επίπεδα ακτινοβολίας της κεραίας είναι μέσα σε αυτά που προβλέπει η νομοθεσία, τα οποία να υπενθυμίσω, το ξέρετε, ότι είναι και 30% χαμηλότερα από αυτά που ισχύουν σε όλη την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση. Και επίσης να ξαναθυμίσω ότι όταν μιλάμε για 300 μέτρα ακτίνα γύρω από σχολεία, νοσοκομεία, γηροκομεία και διάφορα άλλα σημεία με ευπαθή πληθυσμό είναι 60% κάτω μειωμένο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν άλλες χώρες που να ζητάνε ΜΠΕ, Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την αδειοδότηση κεραιών στην Ευρώπη; Αν ναι, να τις μάθουμε κι εμείς ποιες είναι.

Σ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ: Δε νομίζω. Τουλάχιστον στην έκταση των Περιβαλλοντικών Μελετών που ζητούσαμε εμείς πριν την αλλαγή του νόμου που έκανε το Υπουργείο Περιβάλλοντος το καλοκαίρι, είμαι βέβαιος ότι δεν υπήρχε. Και μια παρατήρηση ακόμα. Δεν μιλάω μόνο για κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Είναι και οι κεραίες τηλεόρασης και ραδιοφωνίας, οι οποίες είναι όλες παράνομες σήμερα, τα πάντα. Τα πάρκα είναι άλλη νομοθεσία. Άμα θέλετε να το συζητήσουμε, αλλά νομίζω είναι ειδικό το θέμα κ. Υπουργέ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αφού λοιπόν η ΕΕΑΕ είναι τόσο συνεπής στην αδειοδότηση, δεν θα έπρεπε να είναι προαπαιτούμενη η αδειοδότηση από την ΕΕΑΕ και για το προσωρινό πιστοποιητικό;

Σ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ: Μα είναι. Και η ΕΕΑΕ ξέρετε ότι έχει χρόνους οι οποίοι δεν ξεπερνούν ποτέ τους 2 με 3 μήνες. Είναι μέσα στο τετράμηνο έτσι κι αλλιώς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή το προσωπικό πιστοποιητικό για τη λειτουργία θα πρέπει να έχει αυτή την άδεια.

Σ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ: Ακριβώς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και πόσες είναι οι μη νόμιμες κεραίες αυτή τη στιγμή;

Σ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ: Γύρω στις 6.000.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από τις πόσες;

Σ. ΚΑΤΣΙΚΑΣ: Από τις 7.500.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η πρωτοβουλία σας για τα ταξί η νομοθετική θα είναι σύντομη; Θα είναι στο πλαίσιο της παρούσας κυβέρνησης; Είναι ένα θέμα που έχετε βάλει προτεραιότητα; Πρώτον. Το δεύτερο. Επειδή είπατε ότι βασικό σας θέμα και βασική σας προτεραιότητα είναι το θέμα του ξεμπλοκαρίσματος των έργων, τι έχετε κάνει; Έχετε ξεκινήσει επαφές; Το μνημόνιο Ρέππα που είχε υπογραφεί υπάρχει; Ξεκινάτε από αυτό; Τι γίνεται;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι προτεραιότητα, υπό την έννοια ότι πρέπει να γίνει μια ρύθμιση. Με ρωτάτε αν ο στόχος είναι να την αποφύγουμε. Όχι ο στόχος δεν είναι να την αποφύγουμε και μάλιστα δουλεύουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται στην κατεύθυνση αυτή, αλλά ξαναλέω στην προσπάθεια να συγκεράσουμε και να συνεκτιμήσουμε μια σειρά από πράγματα.Υπάρχει ένα πραγματικό ζήτημα, αλλά αυτό θα έλεγα είναι δευτερεύοντος ζήτημα του Υπουργείου μας και είναι γενικότερο ζήτημα του πόσο γρήγορα θα μπορέσει να νομοθετήσει η Κυβέρνηση αυτή. Υπάρχει ήδη ένας σημαντικός νομοθετικός φόρτος αυτή είναι αλήθεια, αλλά ξαναλέω αυτό όχι με την έννοια του να αποφύγουμε μια ρύθμιση, με την έννοια του πόσο μπορούμε να εισάγουμε πόσα πολλά νομοσχέδια από πόσες πολλές πλευρές. Υπάρχει ένα πολύ μεγάλο νομοθετικό φορτίο. Εμείς, σας ξαναλέω, θεωρώ ότι αρκετά σύντομα θα είμαστε έτοιμοι να πάρουμε θέση πάνω στο ζήτημα αυτό, νομοθετική θέση υπό την έννοια της νομοθετικής πρωτοβουλίας. Τώρα αν με ρωτάτε πόσο γρήγορα θα περάσει στη Βουλή…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει αν ανακοινώσετε τις προθέσεις σας, εντάξει. Τουλάχιστον εσείς σκοπεύετε να τις ανακοινώσετε.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα τις ανακοινώσω βέβαια. Δεν μας αφήνουν και να μην τις ανακοινώσουμε. Όλες ο πλευρές δεν μας αφήνουν να μην τις ανακοινώσουμε! Το δεύτερο που μου είπατε είναι τι γίνεται με τα έργα. Εκείνο το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει είναι οι συζητήσεις. Μετά από ένα διάστημα στο οποίο εν πάση περιπτώσει αυτό είχε ατονήσει γιατί υπήρχαν δυσκολίες …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συζητήσεις μεταξύ ποίων;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου των παραχωρησιούχων και των εμπλεκομένων Τραπεζών που χρηματοδοτούν το σχήμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτές οι συζητήσεις είχαν σταματήσει;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτές οι συζητήσεις είχαν ατονήσει, ας το πω έτσι, δεν διεξάγονταν με ιδιαίτερα ζωηρό ρυθμό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι ζωήρεψε τώρα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τι ζωήρεψε; Το γεγονός ότι φτάσαμε σε ένα σημείο στο οποίο έπρεπε να καταλήξουμε με τον άλφα, ή με τον βήτα τρόπο. Η ανάγκη δηλαδή. Τι θέλω να πω με αυτό; Θέλω να πω ότι εμείς αντιμετωπίζουμε αρκετά αισιόδοξα το ζήτημα αυτό. Ξέρετε ότι αποτελεί –κι αυτό είναι κάτι το οποίο δεν σταματά ο Πρωθυπουργός να υπομιμνήσει- προτεραιότητα για την Κυβέρνηση. Αυτό δεν το λέει ο Υπουργός Υποδομών, το λέει ο Πρωθυπουργός. Και αυτό μας δεσμεύει και βεβαίως είναι σαφές ότι αυτό πρέπει πια να αρχίσουμε να παρουσιάζουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα. Έχουμε σκεφτεί ένα τρόπο και μια συγκεκριμένη στρατηγική για το πώς θα χειριστούμε το ζήτημα αυτό, εκείνο που μπορώ να πω είναι ότι μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα φαντάζομαι θα έχουμε να σας πούμε συγκεκριμένα αποτελέσματα από αυτές τις συζητήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτές οι συζητήσεις συναρτώνται από το μεγάλο δάνειο των 85 δισ. που θα πάρουμε το Μάρτη; Προφανώς συναρτώνται.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ξέρετε, αυτές οι συζητήσεις επειδή έχουν πολλά επίπεδα δυσκολίας και πολυπλοκότητας και επειδή είναι και πολυπαραμετρικές, δηλαδή αν πειράξεις το ένα επηρεάζεται το άλλο και επειδή προφανώς έχουν να κάνουν και με τη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος, προφανώς έχουν να κάνουν με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του τραπεζικού συστήματος, προφανώς έχουν να κάνουν και με τον τρόπο που θα διαρθρωθούν και θα ανακεφαλαιοποιηθούν οι Τράπεζες στην Ελλάδα τουλάχιστον, όλα αυτά είναι μια κεντρική συζήτηση. Επομένως όλα επηρεάζουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το Δημόσιο επιμένει στην αξίωση να μειωθούν τα διόδια; Μπορούν να μειωθούν;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εγώ δεν έχω θέση μειώσεως των διοδίων, παρά αν θέλετε διορθωτικών παρεμβάσεων μόνο σε συγκεκριμένα σημεία τοπικού ενδιαφέροντος, δηλαδή όταν γίνεται μια πολύ περιορισμένη χρήση. Αλλά γενική δυνατότητα μειώσεως των διοδίων, δεν νομίζω ότι υπάρχει στην παρούσα οικονομική συγκυρία και με τις οικονομικές πραγματικότητες αυτών των συμβάσεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ να γυρίσω λίγο στο θέμα της απελευθέρωσης των επαγγελμάτων, να ζητήσω κατ’ αρχήν αν μπορείτε να είστε λίγο πιο συγκεκριμένος στο θέμα των ταξί σχετικά με το σκεπτικό σας, τι περιμένετε να γίνει με τα φορτηγά δηλαδή θα υπάρξει κατάργηση της μεταβατικής περιόδου έτσι όπως την έλεγε το προηγούμενο νομοσχέδιο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν θα είμαι πιο συγκεκριμένος. Δεν θα είμαι πιο συγκεκριμένος για τον απλούστατο λόγο ότι σας έθεσα το πλαίσιο της σκέψης. Άρα το πιο συγκεκριμένο σημαίνει ότι θα κάνω αυτή ή εκείνη τη ρύθμιση. Αλλιώς πιο συγκεκριμένος δεν μπορείς να γίνεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ συγνώμη, η ρύθμιση αυτή που θα κάνετε για τα φορτηγά τα οποία δεν θέλετε να είστε συγκεκριμένος θα συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για την απελευθέρωση των ταξί;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το οποίο πότε αναμένεται να καταθέσετε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ελπίζουμε ότι θα μπορούμε να το έχουμε έτοιμο σε καμιά 15αριά μέρες. Ελπίζουμε. Δεν θέλω να μετράτε πολύ αυστηρά αυτά τα χρονοδιαγράμματα, με μια χαλαρότητα. Λέμε, ενδεικτικώς 15 μέρες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Επειδή αναφερθήκατε πάντως στο θέμα και της εφεδρείας αλλά και σε άλλα θέματα που έχουν να κάνουν με συναρμόδια Υπουργεία, ποιες είναι οι σχέσεις σας με τα συναρμόδια Υπουργεία; Υπάρχει συνεργασία στην Κυβέρνηση αυτή τη στιγμή;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Απόλυτη. Αυτό σας το λέω δηλαδή με απόλυτο, κατηγορηματικό τρόπο. Και στη συζήτηση για την εφεδρεία υπήρξαν οι συνεννοήσεις και με τον κ. Ρέππα, θα σας έλεγα εκτενείς και συνεχείς συνεννοήσεις με τον κ. Ρέππα, με τον κ. Υφυπουργό συναντηθήκαμε με τον κ. Βενιζέλο επομένως είναι απόλυτη και συνεχής η συνεργασία σε όλα τα επίπεδα και οφείλω να σας πω ότι είναι μία εύκολη συνεργασία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σχετικά με τα χρυσωρυχεία αυτά, σκέφτεται η κυβέρνηση να τα αφήσει να λειτουργήσουν στα πλαίσια κάποιας ειδικής οικονομικής ζώνης;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, δεν ξέρω ακριβώς. Εγώ έκανα απλώς μια παρέμβαση αυτή τη στιγμή, η οποία μάλλον έχει έναν χαρακτήρα κατεύθυνσης. Δεν θέλω να μπω στο ζήτημα. Είναι προφανές ότι αυτό αφορά αυτή την Υπουργική Επιτροπή, η οποία έχει φτιαχτεί για το «fast track» και με την ιδιότητα αν θέλετε της συμμετοχής σε αυτή την Επιτροπή το λέω. Δεν μπαίνω στη λεπτομέρεια, απλώς λέω ότι είναι σημαντικό το να υπάρχουν αποφάσεις, οι οποίες θα αποδεσμεύουν και θα φέρνουν το καλό μήνυμα στο διεθνές περιβάλλον. Το καλύτερο μήνυμα που μπορούμε να στείλουμε αυτή τη στιγμή είναι ότι βαδίζουμε με αποφασιστικότητα στο δρόμο της ανάπτυξης. Κι εδώ όπου χρειάζονται πολιτικές αποφάσεις, αυτές πρέπει να παρθούν. Έχουμε σκαλώσει και καθυστερήσει πάρα πολλά χρόνια, για πάρα πολύ καιρό, νομίζω ότι αυτό ενέχει θα μου επιτρέψετε να πω πολύ λιγότερο μομφή στους πολιτικούς και πολύ περισσότερο αν θέλετε μια γενικότερη κριτική απέναντι σ’ ένα συγκεκριμένο διοικητικό σύστημα που έχει φτιαχτεί όλα αυτά τα χρόνια. Έχουμε φτιάξει λοιπόν ένα διοικητικό σύστημα, το οποίο είναι σχεδόν παραλυτικό. Αυτό πρέπει να το τελειώσουμε. Πρέπει να προχωράμε, όπου χρειάζονται αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται αποφάσεις και πρέπει να μπορούμε να δείχνουμε ότι είμαστε αποφασισμένοι να βαδίσουμε ένα διαφορετικό δρόμο. Γιατί αλλιώς σας ξαναλέω θα μας μείνει μόνο η δημοσιονομική προσαρμογή και η δημοσιονομική προσαρμογή δεν θα μας βγάλει μακριά. Άρα λοιπόν το αναπτυξιακό κομμάτι, ό,τι είναι επενδυτικό, ό,τι είναι αναπτυξιακό, ό,τι δημιουργεί θέσεις εργασίας, ό,τι φέρνει χρήματα στον τόπο, αυτό πρέπει να προχωράει με πάρα πολύ γρήγορους ρυθμούς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα γυρίσω πάλι στο θέμα των μεγάλων έργων που θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό. Εκτιμάτε εσείς ότι αυτό το θέμα μπορεί να λυθεί, ότι μπορεί να υπάρξει λύση αν προηγουμένως δεν ολοκληρωθούν συζητήσεις με τις Τράπεζες, γενικές συζητήσεις μιλάω, αν δοθεί τελικά αυτή η μεγάλη δόση κ.λπ.; Δηλαδή αν δεν ξεκαθαρίσει το τοπίο με τις Τράπεζες εκτιμάτε εσείς ότι μπορεί αυτό το θέμα να βρει λύση; Γιατί ακούγεται λίγο οξύμωρο, δεν ξέρω κατά πόσο μπορεί να γίνει. Εκτός αν έχετε βρει τη μαγική λύση η οποία δεν περιλαμβάνει Τράπεζες ενδεχομένως.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν φαντάζομαι να το έχω αυτό, αλλά εκείνο το οποίο έχω, προσπαθώ να έχω, είναι μια ορθολογική προσέγγιση στα πράγματα. Οι Τράπεζες τι κάνουν; Χρηματοδοτούν. Τι χρηματοδοτούν; Ένα σχέδιο, μια δουλειά. Άρα πρώτα πρέπει να έχουμε καταλήξει στο ποια είναι η δουλειά και μετά να θέσουμε υπόψη τους αυτή τη δουλειά για να δούμε αν τους αρέσει να τη χρηματοδοτήσουν ή όχι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Τοποθέτηση εκτός μικροφώνου) Εξαρχής υπάρχουν.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν ξέρω εξαρχής. Θέλει λοιπόν μια συζήτηση. Προφανώς υπάρχει ένα συμβατικό πλαίσιο, αλλά προφανώς αυτό το συμβατικό πλαίσιο έχει δυσκολίες. Η δυσκολία αυτού του πλαισίου δεν ήταν μόνο χρηματοδοτική. Είχε μια σειρά από ζητήματα λοιπόν. Άρα λοιπόν αυτά τα ζητήματα θα πρέπει να επιλυθούν. Αφού λοιπόν επιλυθούν αυτά τα ζητήματα, θα πρέπει να κάτσουμε να δούμε το ζήτημα της χρηματοδότησης τους. Θα πω απλώς εδώ για να μην ανησυχούμε και αναπαράγω αυτό το οποίο είπε ο Πρωθυπουργός, ότι πίσω από όλη αυτή την κουβέντα υπάρχει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Εγώ το λέω με έναν χαρακτήρα επικουρικότητος αυτό. Για μένα το σημαντικό είναι να συμμετέχει το τραπεζικό σύστημα. Και βέβαια το σημαντικό είναι οι Τράπεζες να χρηματοδοτήσουν. Αλλά λέω όμως ότι είναι ξεκάθαρο στην τοποθέτηση του Πρωθυπουργού, ότι προφανώς υπάρχει ένα ενδιαφέρον από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ώστε αν υπάρξει κάποιο χρηματοδοτικό κενό θα καλυφθεί από εκεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χρηματοδοτικό κενό υπάρχει και το ξέρουμε όλοι εδώ και 1-1,5 χρόνο. Το θέμα είναι τι κάνουμε από εδώ και πέρα. Επίσης γνωρίζουμε και αυτό δεν έχει διαψευστεί από το Υπουργείο σας, ότι εδώ και μερικούς μήνες γίνεται μια προσπάθεια για να δοθούν κάποια πράγματα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων με εχέγγυα από το ΕΣΠΑ. Θέλουμε να μάθουμε αν αυτή η συζήτηση είναι ρεαλιστική και πού βρίσκεται. Και επικουρικά σ’ αυτή την ερώτηση θέλω να σας ρωτήσω και κάτι επιπλέον. Μιλήσατε προηγουμένως για διορθωτικές επεμβάσεις στο θέμα των διοδίων τοπικού χαρακτήρα. Υπάρχει από το Υπουργείο σας μια πρόταση από το Γενικό Γραμματέα Συγχρηματοδοτούμενων που λέει ότι πρέπει να μειωθούν τα διόδια 50% στις Αφίδνες, η οποία από ότι γνωρίζω έχει συζητηθεί με τις τοπικές Αρχές. Θα εμμείνετε σε αυτή την πρόταση που έχει κατατεθεί από το Υπουργείο σας;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλω να σας ξεκαθαρίσω τώρα κάτι για να μη το βρίσκουμε συνέχεια μπροστά μας. Θα γίνουν διαπραγματεύσεις και συζητήσεις. Αυτές δεν θα είναι on camera. Θα συζητάμε εμείς με αυτούς που νομίζουμε ότι πρέπει να συζητήσουμε. Και θα σας ενημερώσουμε για το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης αυτής. Αλλά δεν θα γίνουμε μια μεγάλη παρέα που θα κάνουμε διαπραγματεύσεις όλοι μαζί. Επομένως όλα τα ζητήματα θα τεθούν και θα συζητηθούν. Θα υπάρξουν όπως σας είπα, αν θέλετε να σας πω, ζητήματα τα οποία θα αντιμετωπιστούν, είναι περίπου 20. Υπάρχουν ζητήματα διεκδικήσεων, γιατί κάποιος θεωρεί ότι κάτι ο άλλος έχει κάνει λάθος στη σύμβαση. Υπάρχουν τεχνικά ζητήματα τα οποία ανακύψει. Υπάρχουν ζητήματα επιτοκίων, υπάρχουν ζητήματα αποδόσεων, υπάρχουν ζητήματα διοδίων, υπάρχουν χίλια ζητήματα. Αυτά είναι προφανές ότι το ένα επηρεάζει το άλλο γιατί δημιουργούν ποσά. Αυτό όμως δεν θα το κάνουμε όλοι μαζί. Τι σημαίνει αυτό; Ότι εμείς εκείνο που λέμε είναι ότι θα ξεκινήσουμε μια διαδικασία στην οποία θα απεμπλέξουμε αυτά τα συγκεκριμένα έργα. Θα συνεχίσουμε για να ακριβολογούμε μια διαδικασία και θέλουμε να την επιταχύνουμε για να απεμπλακούν τα συγκεκριμένα έργα. Ως εκεί το είπαμε. Όλα τα υπόλοιπα που είναι, θα κάνουμε τα διόδια έτσι, θα κάνουμε τους δρόμους αλλιώς, θα κάνουμε τη χρηματοδότηση από δω, το επιτόκιο θα είναι αυτό, θα είναι Euribor +1, +2, +3 ή θα είναι έτσι ή θα είναι ετούτο ή θα είναι εκείνο, αυτά είναι πράγματα τα οποία θα τα ανακοινώσουμε όταν είναι έτοιμα. Όταν είναι έτοιμα θα έρθουμε και θα σας πούμε, καταλήξαμε σε αυτή τη συμφωνία. Θα το πούμε σ’ εσάς, θα το πούμε στο Κοινοβούλιο, θα το πούμε πολιτικά. Θα πούμε λοιπόν και θα ενημερώσουμε για το ποια είναι η συμφωνία, ώστε εκεί πράγματι όλοι θα τοποθετηθούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πριν από λίγο μας είπατε, πολιτική θέση σας αυτή, ότι δεν πρόκειται να έχουμε μείωση διοδίων. Δεν είναι συμφωνία μετά τη διαπραγμάτευση.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας είπα λοιπόν ότι δεν πρόκειται να πάω σ’ αυτή τη συζήτηση, αυτό σας είπα πράγματι, με αίτημα τη μείωση των διοδίων. Δεν πάω σ’ αυτή τη συζήτηση με αυτό το αίτημα. Υπάρχουν λοιπόν ενδεχομένως, ενδεχομένως σας είπα, ζητήματα τοπικά τα οποία θα τα δούμε.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να πω και κάτι άλλο αν μου επιτρέπετε; Γιατί νομίζω θα σας καλύψουμε σε αυτό. Αύριο στις 10 η ώρα έχουμε στην Επιτροπή Οικονομικών ενημέρωση για τα συγχρηματοδοτούμενα. Θα ενημερώσουμε λοιπόν το Κοινοβούλιο για το θέμα αυτό.

Πηγή: Υπουργείο Μεταφορών Υποδομών & Δικτύων

Ετικέτες: , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s